zondag 17 januari 2010

Wat wil je weten....

Vorige week mocht ik mijn nieuwe leasebak in gebruik nemen. Om 9.00 uur 's ochtends was ik bij de dealer. "Koffie?" "Neen, geef de sleutels maar, ik zoek wel uit hoe het werkt. Nou, vooruit één bakkie dan."
De verkoper, Jan, overhandigde het kentekenbewijs met de woorden: "zo, de C5 tourer exclusive één punt zes! "
"Pardon? Ik heb een twee liter besteld of neem je me in de maling?" Jan glimlachte toen hij de lichte paniek in mijn ogen zag. "Oh, hebben ze daarover niet gebeld? Er zit een andere motor in."
"Ja, hallo, uh, ik heb tóch een 2 liter besteld", sputterde ik nog wat tegen, als een klein kind wat niet krijgt van Sinterklaas wat wél op zijn lijstje stond. "Maar mijnheer Stam, deze motor heeft 155 pk en die 2 liter 138. Én deze heeft een veel beter koppel." Geen idee waar hij het over heeft, maar ik geloof hem. Helemaal nadat hij met het tekenen van een grafief zelfs aan mij weet uit te leggen wat een beter koppel is. "Daarnaast", vervolgde Jan, "is deze 18% zuiniger én veel stiller". Inmiddels rij ik een week en ben meer dan tevreden over de rijeigenschappen van deze Franse limousine. Mijn (vrouwelijke!) collega vroeg bij het zien van de auto ook : "wat voor motor zit er in, 2 liter? 2,2? Drie???" "Neen, één punt zes", was mijn antwoord. Nu had ik een glimpach op de lippen. Ze keek me teleurgesteld aan, waarop ik haar vroeg: "wat wil je eigenlijk weten?"

Deze week heb ik met een aantal managers uitgezocht wat zij eigenlijk willen weten om te kunnen sturen op het resultaat. Ook daar zat wel wat liter versus pk verschil in zullen we maar zeggen. Dus, voor je begint met meten, zoek eerst uit, wat je wilt weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten