dinsdag 8 december 2009

Renault Espace en CO2....

In Kopenhagen zitten deze dagen weer een aantal wereldleiders bij elkaar te praten over de ruimte. Daar komt volgens mij ook de uitdrukking "gelul in de ruimte" vandaan. Renault maakt al sinds jaar en dag de mooiste ruimtewagen onder de mooie naam Espace. Zelf heb ik er ook twee gereden. De eerste total loss gereden als gevolg van een glijpartij. De derde mocht ik niet aankopen omdat de normale Espace toen niet meer in het ABC milieukeurmerk viel. Gek genoeg, de Grand Espace wel. Meer ruimtewagen, zelfde CO2 uitstoot, dus mileuvriendelijker. Onzin, bedacht door wereldleiders. Gelul in de ruimte over de ruimte noem ik dat.

Ik snap dan ook de frustratie van een collega die zijn volgende Espace ook wilde bestellen. Maar de regels zijn onlangs, vóór dat ze in Kopenhagen zijn uitgesproken, weer strenger geworden. Geen enkele Espace valt nu meer in de ABC regeling. Zijn vervanging van zijn leaseauto had hij uitgesteld om solidair te zijn. Het leasebeleid wordt namelijk aangepast. Kostenbesparing! Als gevolg van de kredietcrisis. Terwijl zijn drijfveren toch horloges, auto's en geld zijn. Zei hij met een vette knipoog.

Morele betrokkenheid creëert veel meer ruimte dan een Espace. Het gat in de ozon laag zal er niet kleiner mee worden. Maar daar bedenken ze in Kopenhagen wel een oplossing voor.......

Een collega van die collega had een simpele oplossing: ga scheiden, dan heb je geen ruimtewagen meer nodig.

1 opmerking:

  1. wat een mooi verhaal van die collega. Loyaliteit en voorbeeld gedrag hand in hand met MVO vraagstukken. Mooier kan bijna niet.

    BeantwoordenVerwijderen