woensdag 25 november 2009

Verslag van de 11 daagse parallelle reis naar Zuid Afrika, door Henk Visser

Onderstaand verslag geschreven door Henk Visser

"In de ban van de regenboog"

Suid-Afrika
Ek skryf vir jou, omdat daar
so baie dinge is om oor te praat.
Ons kom net nooit uitgepraat.

Dit is goed dat ons baie ver
weg is, weg is, van mekaar.

Ek sien jou in my geestesoog,
op 'n heuweltop hoog, met 'n
kronkelrivier in die benede loop

Ek staan lynreg oorkant jou.
'n Wese in mistigheid gehul.
Uitsnede van het gedicht Kloof van Floris Brown

Eerste dag 13 november 2009

De reis Amsterdam-Kaapstad

In het busje dat ons naar het vliegveld bracht, zaten nog vier ouders van leerlingen van de Tabor welke mee waren naar  Zuid Afrika. t..w. Wendy en Bouk Mulder en Emmeke en Ad Molenaar beiden uit Spanbroek,
Na aankomst op Schiphol waren ook Hellen en Wil en alle anderen drieëndertig ouders en grootouders daar aanwezig.

Vooruit hadden we op de PC ingecheckt zodat die handeling alleen bestond uit de koffers op de band zetten. Ron Roos had ons uitstekende plaatsen bezorgd, (dat is een pre als je op Schiphol werkt). De vlucht ging zeer voorspoedig zodat we vrij monter op het vliegveld van Cape Town aankwamen.
Afrika op grote hoogte lijkt één grote zandbak, een dor geel landschap gleed aan ons voorbij. Onderweg naar ons eerste onderkomen zagen we al de schier oneindige rijen met golfplaten hutjes in de Townships waarin de zwarte mensen huizen, voor ons was dat een vreemde gewaarwording

Townships
Een township (woonoord) in Zuid-Afrika is een woonplaats voor (meestal) de zwarte bevolking, aan de randen van een stad. Townships bestaan vaak uit huisjes van golfplaten daken en houten muurtjes. In de township Khayelitsha wonen naar schatting 1,2 miljoen mensen. Andere bekende grote townships zijn Soweto en Alexandra (beiden bij Johannesburg. In townships wonen doorgaans zwarte mensen, maar er zijn ook kleurlingentownships in Zuid-Afrika. Elke Zuid-Afrikaanse stad of dorp heeft wel één of meerdere townships..
Ontstaansgeschiedenis
De townships in Zuid-Afrika zijn grotendeels ontstaan vanwege de Apartheid die van 1948 tot 1994 duurde. De blanke regering vond dat er meer ruimte moest komen voor de blanke bevolking en de zwarten en kleurlingen werden in een afgezet terrein geplaatst, dicht op elkaar en vaak op slechte onvruchtbare grond aan de rand van de stad. Zwarten en kleurlingen leefden gescheiden van elkaar.
Ook al is de Apartheid in 1994 afgeschaft, de townships zijn blijven bestaan. Dit heeft verschillende redenen:
door gebrek aan opleiding en de hoge werkloosheid hebben gezinnen geen geld om te verhuizen;
er verhuizen nog steeds veel gezinnen van het platteland naar de grote steden, waar een groot gebrek is aan woonruimte voor alle nieuwe inwoners.
families wonen al generaties lang in dezelfde township, dicht bij elkaar in de buurt
Omstandigheden
Soweto (SOuth WEstern TOwnship) is een stad op zichzelf. Nelson Mandela woonde hier jarenlang en bezit er nog altijd een villa. Ook in de andere grote townships zijn geasfalteerde wegen, elektriciteit en stenen huizen. Er zijn zelfs goede bed&breakfasts en culturele centra Er zijn echter ook nog altijd townships waar geen stromend water, scholen en elektriciteit is. De ANC-regering die sinds 1994 aan de macht is, heeft zich tot doel gesteld om miljoenen stenen huisjes te bouwen in de townships.Vreemd is wel dat de zwarte mensen de huur van dat stenen huisje niet kunnen of willen betalen, zodat zij aan het stenen huisje direkt weer een golfplaten bouwsel maken en dat onderverhuren om de kosten te drukken.
Het was al nacht toen we in ons verblijf aankwamen, wel een aangename temperatuur. We verbleven vijf dagen in het Garden Court Hotel "De Waal "een mooi hotel zoals de volgende dag bleek. We hadden een Hollands sprekende gids die zich Arie liet noemen.

Tweede dag 14 november 2009.

Darwin Trail

Vandaag een  excursie naar " Kaap de Goede Hoop", het prachtige natuurreservaat genoemd. In Hout Bay gingen we met een boot naar de zeerobben kolonie de zee was behoorlijk ruig. Een prachtig gezicht maar een penetrante lucht van vis wat daar hangt is bijna niet te doorstaan. Het vuurtorentje wat hoog op een klif van Cape Point  staat hebben we bezocht Ook stappen wij uit op diverse punten , en genieten van het uitzicht bij de diverse Baaien Hier zien we al de schoonheid van het kustgebied, prachtige planten, zeevogels en pinquins in Simons Town.

De musical In de Ban van de Regenboog

Het werd een onvergetelijke dag. Ware het niet dat we ook die avond nog een toppunt beleefde aan de voorstelling door de leerlingen van de Tabor en het Drakenbergs Boy's Choir in de International Convention Centre te Kaapstad. De zaal was niet zoals in Hoorn geheel gevuld, maar het optreden was er niet minder om, na de pauze bleef het zaallicht aan wat Martin na een poos met veel moeite uit kon krijgen. De aansluitende receptie was gezellig in het immens grote theater en congresgebouw

Derde dag 15 november 2009.

Stadswandeling

Vandaag gaan we de stad bekijken, het was de bedoeling om naar het Robbeneiland en naar de Tafelberg te gaan maar beide doelen worden afgelast wegens de harde wind, wat we jammer vinden. We bezoeken nu de stad ,eerst gaan we lopen door de 18e eeuwse wijk Malay waar de indische slaven woonden en nog wonen in kleurrijke huisjes. We gaan naar de voormalige legerplaats met het fort wat door Jan van Riebeek is gesticht, in het kader van de VOC. Ook gaan we door de prachtige botanische tuin waar we koffie drinken naar het Natuurhistorisch museum wat in het park is gevestigd is. In de middag gaan we naar de Waterfront rondkijken winkelen en eten, ook een mooie vervanger van de vervallen plannen. Vroeg naar bed die avond.

Vierde dag 16 november 2009

Wijnproeven,

We gaan naar een wijnproeverij" Blaauwklippen "met bezoek aan de cave in Stellenbos. Een zwarte jongen die geweldig leuk voor de dag kwam met zijn Zuidafrikaanse taaltje stal de show. Ook is hier een uitstalling van oude rijtuigen, waarnaar de wijnen zijn vernoemd. Stellenbos is een oude VOC nederzetting. en universiteitsstad gesticht in 1679. door Simon van der Stelt .Fraai zijn er de Hollandskaapse huizen met mooie witte rolgevels en rieten daken.
Het taalmonument in Paarl en weer een ander wijndomein "Fairview"met proeverij en geitenfokkerij "Coatched".Aan ronde togen proefden wij de wijnen en de kaassoorten, hetgeen een proostlied door ons gezongen tot gevolg heeft .Gelukkig is er in de namiddag minder harde wind, zodat het nog mogelijkheid is om met de kabelbaan naar de Tafelberg te gaan, hetgeen bovenop een wonderschoon uitzicht biedt. Ook hier een rijke flora, Aan het einde wordt er toch weer een alarm afgegeven zodat ieder zich snel naar de gondels moest begeven

Vijfde dag 17 november 2009.

Walvissen spotten

Vandaag is ter vrije besteding. Een groepje ouders gaat op bezoek bij hun kinderen. Wij hebben met een tiental mensen een busje geregeld van  San-Lee Tours welke ons naar een kust brengt waar walvissen zouden zijn .
We hebben een driver die er zin in heeft, hij brengt ons heen via een bergpas,Stanfort en Caledon naar de diverse baaien waar zich de haaien en walvissen ophouden. De kustplaatsjes Gans Bay, Kleinmond, Kelder en Gordons Bay. Eerst zien we niet veel wel interessante dorpjes maar niet veel dieren, na de lunch welke typisch Zuid-Afrikaans aandoet is het raak in Hermanus springende en spuitende walvissen, prachtig!!!. Op de terugweg langs de kust zien we nog een imposant landschap aan een prachtige azuurblauwe zee. Deze dag was geweldig dit hadden we niet willen missen.

Zesde dag 18 november

Binnenlandse vlucht

Vandaag vliegen we naar Johannesburg, we hebben een uur vertraging, bij aankomst is de Nederlands Zuidafrikaans sprekend gids Frans (met sappige verhaaltjes), welke van oorsprong uit Slochteren komt ook de nieuwe chauffeur is een olijke Zuid-Afrkaan met het sappige taaltje.
Ons Hotel "Pine Lake Inn" is een prachtig in de stijl gebouwd onderkomen met prachtige Afrikaanse kunstvoorwerpen met smaak ingericht. Gelegen in het dorp"Wit Rivier" We verblijven hier maar één nacht we zien nu apen op het dak van het hotel lopen, en horen kreten van de wilde dieren.

zevende dag 19 november

goudzoekersdorp

Een rit naar de "Kruger wild tuin"(zegt de gids) brengt ons langs een oud goudzoekers dorpje Pilgrims Rest, waar mooie stijlhuisjes en museale bouwsels staan. Maar vooral een vette noot wordt gepromoot door een tiental zwarte mensen die manden en dozen op hun hoofd dragen met daarin hun koopwaar, ook hier weer vele stalletjes met Afrikaanse souvenirs. Voorts bezoeken we de Blyde Rivier Canyon waar het wilde water ronde potholes in het zandsteen heeft geslepen In de middag komen we aan in het "Kruger Wildpark" waar we een leuke ronde lodge's tot ons beschikking krijgen, in het "Satara Restcamp" Welke in een soort kraal zijnn gebouwd, jammer dat het gaat regenen. Vreemd het regent hier maar acht dagen in het jaar en nu juist wij er zijn. We zien nu ook al de eerste in het wild lopende dieren. Morgen gaan we er nog meer spotten.  We verblijven hier twee nachten

Achtste dag 20 november

Dieren spotten

Om vier uur in de nacht gaat de helft van onze groep een nachtsafarie in een open jeep maken, en wat zien zij daar in de regen, een echte luipaard op het midden van de weg, maar ook vele andere wilde dieren. Als ze om zeven uur terug komen is ieder drijfnat en koud.
Daarna gaat de hele groep met de bus door het park , we zien vele giraffen, olifanten en leeuwen welke aan een bizon vreten ook een krokodil die op de wal ligt maar nog niet de "Big Five", dat neemt niet weg dat het ondanks de regen hier prachtig is.
Bij de olifantrivier gekomen stoppen we op een brug waar we uit mogen stappen wat we nu zien is onbeschrijfelijk, in de bedding baden een tiental olifanten met hun kalven welke nog heel jong zijn de gids schat ze zo tussen de 2 en 4 maanden, voorts zien we nijlpaarden baden, watervogels, en een (rooibekooievaar ???)  ook een (Rooi Waau) vliegt laag over ons heen op zoek naar een prooi, op een uitloper zit een Witkopgier, Voorts hebben we honderden mooie Impalla's gezien wat volgens ons voer is voor de leeuwen en tijgers Struisvogels .Maraboe's , Steenbokken,Koedoe's Waterbok,Gnoes, een Buffel,een Neushoorn (Rinoseros) Apen op en langs de weg geweldig imponerend is dit alles.

Negende dag 21 november

Naar Pretoria

Volgende groep van 16, om kwart voor vier op het parkeerterrein bij de receptie voor de nacht gamedrive, Weer druilerige regen in de open safariauto, dikke dekens gekregen van de zwartman die de gids was, de regen viel soms met bakken naar beneden, foto's maken viel niet mee, Wil weet daar van mee te praten. We zien toch nog veel dieren in de regen zo zijn er Leeuwen die aan een dode zebra vreten waarbij de Hyena's op de loer liggen voor ook een stukje vlees. We zien Giraffen, De Impala bij tientallen ook met jonge Bamby's en uiteindelijk nog een Neushoorn in de verte
Omstreeks negen uur vertrek naar Pretoria, na een lange rit door een prachtig landschap komen we aan in de Jacaranda Stad,een ruime stad met langs de wegen duizend Jacaranda bomen vaak nog voorzien van de lila bloemenpracht.
Pretoria was de hoofdstad van de Boerenvrijstaat Transvaal, synoniem voor apartheid tijdens de periode van de Unie van neo-kolonialistische overheersing. Nu is het bevolkt door zwarte mensen mede door de vrijlating en het Presidentschap van Nelson Mandele veranderde de stad in één klap van witte naar zwarte gemeenschap.

Laatste voorstelling .In de Ban

In de avond gaan we naar de gala avond in het Rautenbach Theatre van de universiteit van Pretoria, de voorstelling is weer denderend mooi, het slot de receptie na deze avond valt in duigen. We gaan desondanks heerlijk slapen in het prachtige Premier Pretoria Hotel. Voor de laatste nacht in ZA.

Tiende dag 22 november

Stadstour door Pretoria

Vandaag verkennen wij de stad Pretoria, met een rondrit, we bezoeken het " Paul Kruger" huis, we toeren langs het Kerkplein, wat vol met zich verpozende zwarte mensen zit, (het is zondag) daar is geen blanke meer te zien, volgens de gids is de apartheid nu omgekeerd, de blanken worden bij alle baantjes en vacatures nu als tweede gekozen de zwartman heeft altijd voorrang (eigenlijk net als bij ons vaak een vrouw voorrang krijgt boven de man als er een baan te vergeven is.( negatieve emancipatie) is dat.
Het Voortrekkers monument is indrukwekkend groot, de bijbehorende exposities zijn interessant, de geschiedenis van Zuid-Afrika is ons wel bekend maar goed om hier ook bij stil te staan.
Het afscheidsdiner doen we in een halfopen restaurant wat voor Afrikaanse begrippen ons te snel van een heerlijke hap voorzien.

De ambassade

De slagroom op het toetje komt in de avond . We worden om zeven uur verwacht bij de Nederlandse Ambassade, waar ook de kinderen en alle ander medewerkers zijn uitgenodigd. Deze afsluiting is de moeite waard, met toespraken van de Ambassadeur en de Rector van de School, heerlijk eten en drinken. Het hoogtepunt van deze avond is de prachtige slotlied van alle jeugdleden van de craw.
Op de  bustocht naar het vliegveld van Johannesburg welke om half tien vertrekt heeft ieder zo zijn eigen gedachten over een prachtig geslaagde reis, met een gezelschap fijne vriendelijke mensen .Het inchecken gaat weer goed, en de reis duurt elf uur, rond de middag van de 23 november zijn we weer op Nederlands grondgebied met een ervaring rijker.